Tien tips voor een eindejaarsspeech

Veel managers zien er tegenop om een eindejaarsspeech te houden en doen alles om deze taak op een ander af te schuiven. Ik krijg in mijn praktijk jaarlijks honderden managers die beter willen leren spreken in het openbaar.

Velen durven geen speech te houden of zijn zenuwachtiger dan ze willen toegeven. Daarom onttrekken ze zich aan deze taak of proberen het iemand anders in de schoenen te schuiven. Het is echter juist goed voor je zelfvertrouwen om een speech zelf te houden. 

Tien tips
Hieronder volgen tien tips voor het geven van een eindejaarsspeech:

1. Bereid je nooit teveel voor. Dertig minuten is het maximum. 

2. Als je het niet zonder spiekbriefje durft, schrijf maximaal zes trefwoorden op een kaartje. 

3. Kijk eerst de zaal rond voordat je begint met spreken. Vraag nooit om stilte, maar dwing stilte af met je ogen. 

4. Presenteer alsof je een sprookje vertelt. 

5.  Kijk je luisteraars nooit recht in de ogen, dit creëert een spanningsveld. Kijk liever met interesse naar ze om te zien of ze je boodschap begrijpen. 

6. Praat harder dan je gewend bent en zorg ervoor dat je stem ondersteunt wat je zegt. Het publiek onthoud daardoor beter wat je zegt. 

7.  Let nooit bewust op je ademhaling.
 
8.  Eindig je zinnen laag, met kort ervoor een verhoging. 

9. Focus je blik niet op één punt als je voor de groep staat. 

10. Communiceer ook met je lichaam: als je je handen bijvoorbeeld niet beweegt, heeft je speech nauwelijks effect.

Voeg hier uw reactie toe